Välkommen till Seglarskolan

Seglarskolan på Gullholmen har en lång tradition. Nuvarande ledare är Stefan Zetterberg och Erland Jakobsson som har hållit i skolan i 13 somrar. Våra duktiga ungdomsinstruktörer har också varit med i flera år;  Klara Zetterberg, Paulin Sandberg, Edvin och Mathea Jakobsson.

Vem kan vara med?

För att vara med i Seglarskolan ska man kunna simma bra och ha utvecklad motorik så att man kan samordna tanke och rörelse. Det är en del att hålla reda på och man behöver vara så pass mogen att man kan ta instruktioner och omsätta detta i handling. Barn utvecklar sig i olika takt, men vi har satt fyllda 8 år som nedre gräns. Uppåt har vi däremot ingen gräns och vi välkomnar även äldre ungdomar. Vid intresse kan det eventuellt  bli en separat vuxengrupp och då efter ordinarie seglingsdag, 15.00-16.30.

För att delta i seglarskolan, kom på uppropet och anmäl dig den 16 juli kl 16.00 vid gamla skolan.

Kostnader

En avgift tas ut för att täcka skolans kostnader och semesterlön till ungdomsinstruktörerna, f n 800 kr. Om man är fortsättare och inte har egen båt, så utgår ytterligare 100 kr per vecka för de större båtar som skolan hyr in.

Ansvar

Förälder har ansvar för sitt barn under och bör därför vara med på stranden, eller avtala med annan vuxen att bistå barnet. Seglarskolan har ingen särskild olycksfallsförsäkring för denna aktivitet, ej heller ansvar för om något skulle gå sönder på barnets båt.

Våra ledare har sjukvårdsutbildning om det mot förmodan skulle hända något.

Båt

Bäst om varje barn har egen båt. Det kan till nöds fungera med två barn i samma båt som turas om att sköta roder och skot. Vi rekommenderar i första hand båttypen RS Tera för nybörjare och RS Feva för fortsättare eller lite större barn. Optimistjollen fungerar också bra som nybörjarbåt, men barnet växer snabbt ut ur den båttypen och den seglar inte lika bra.

Man ansvarar själv för sin båt och att den tas om hand före, under och efter seglingen. Båten kan under segelveckorna förvaras på gräs men närmast sandstranden Grindebacken, men det sker på egen risk. Annan förvaring måste avtalas med markägaren Birthe Hellman som också har café Vintervallen.

Ta med

Se till att ha klädombyte så att du kan bli torr och varm efter seglingen. Badkläder och handduk kommer väl till nytta. Solen biter extra hårt till sjöss, se till att skydda ditt barn!

Lämpliga kläder under segling beror lite på väder; lättvind och sol fungerar badkläder med T-shirt bra. Ha alltid med en långärmad skjorta eller tröja, samt byxa ifall det blir lite kyligt eller som solskydd. En skärmmössa skyddar ansikte och ögon mot stark sol, rekommenderas. Egen flytväst är obligatoriskt.

Lunchen ordnar man själv, ta med matsäck och dryck. Eller besök café Wintervallen!

Köpa eller hyra båt

Med lite kontakter eller annons så kan det gå att låna eller hyra en optimistjolle. Vi vill ändå propagera för modernare båttyper, framförallt för det finns idag mycket bättre och roligare nybörjar- och fortsättningsbåtar. Över 90% av de ungdomar som börjar segla Optimist fortsätter inte seglandet när dom vuxit ur sin Optimist, detta vill vi gärna ändra på. Det finns många båttyper att välja på när Optimisten är för liten. Av flera skäl föreslår vi RS Tera som är en entypsbåt och kostar ca 25 000:- med segel www.rstera.se . I Sverige finns flera hundra RS Teror. Ljungskile SS, www.ljss.se och Björlandakile SS, www.bkss.se, har ett tjugotal vardera.

RS Tera är endast något större än Optimist, men är en modernare och snabbare båt som är mycket roligare att segla. Enligt ovanstående klubbar är det fler som fortsatt att segla sedan de bytt från Optimist till RS Tera.

Nästa båt i storlek är RS Feva, www.rsfeva.se, som är rekommenderad av Sv. Seglarförbundet. Dom som är lite större eller vanare seglare kan kanske gå direkt från Optimist till RS Feva. RS Feva kan föra tre segel och har peke och passar för två personer och kan bjuda på speedsegling.

Det går också att hyra någon av de två RS-båtarna föreningen äger, med eller utan instruktör när de inte används av seglarskolan. Är du intresserad, kontakta någon av ledarna.

Vill du hjälpa till?

Som ni förstår förutsätter en seglarskola med detta koncept att föräldrar är villiga att hjälpa till. Ni som kan tänka er detta, hör gärna av er. Det behöver inte bli så betungande om vi delar på lite uppgifter.

Mvh/       Erland Jakobsson 0709-199899
                   Stefan Zetterberg 070-6270950, 070-5090250

Upprop
Söndag 16 juli 2017 kl 16.00-17.00 i Skolan
Seglarskolan undervisning 370x

Segling
Måndag, Onsdag, Fredag; 10.30-12.00, 13.00-14.30, vecka 29 och 30

• Om vädret vill annorlunda, så ändrar vi dagar så att vi får bästa möjliga förutsättningar.
  • Är vädret osäkert, kontakta någon av ledarna innan du beger dig till Grindebacken.
  • Kom i god tid så du hinner rigga båten innan 10.30

Seglarskolan 600x Seglarskolan förberedelser 400x Seglarskolan har möte 370x