Rädda Västerhavet - Medvetenhet om havsmiljön

Västerhavsveckan - som  arrangeras av Västra Götalandsregionens Miljönämnd för att uppmärksamma miljöproblematiken längs kusten - äger rum 6/8 - 11/8  2016 på Gullholmen/Härmanö

Programmet innehåller följande punkter.
  • Föredrag: Litet skräp – stort problem
    Föredrag om skräp och mikroplast i havet  hur det påverkar oss och havets liv samt hur vi kan lösa problemen.
    Astrid Hylén Svenska Naturskyddsföreningen i Göteborg
    Tid: lördagen 6/8 kl 17.00
    Plats: Gullholmsgården

• Klappakvarium på stranden.
    Kom och lär dig mer om tång och krabbor, maneter, musslor, sjöborrar och många andra marina djur.
    Tid: lördag 6/8 – söndag 14/8  kl. 12.00 – 15.00
    Plats: Badplatsen Grindebacken vid café Wintervallen

• Fåglar och natur från Härmanö Naturreservat.
    I Natur- och Fågelmuseet finns en samling som innehåller ca 170 objekt varav närmare 150 fåglar, drygt 10 däggdjur och några havsorganismer. De flesta djuren presenteras i dioramaform i uppbyggda miljöer och årstider. Under Västerhavsveckan guidar Thorbjörn Hansson utställningen.
    Tid: Lördag 6/8 – söndag 14/8  kl 12.00 – 15.00. Onsdag 10 augusti är det ingen guidning.
    Plats: Natur- och Fågelmuséet, Gullholmsgården

• Havsverkstan.
    Lär känna djuren i klappakvariet, experimentera och lär mer om vattenkraft, flytkraft, Arkimedes princip, musslors reningsförmåga och mycket mer. Ta med egna strandfynd till vår marinbiolog som lotsar dig genom verkstan.
    Tid: Måndagen den 8/8 kl 11.00 – 16:00
    Plats: Bryggan vid affären Gullholmen

• Vandring på Härmanö – när ljungen blommar
    Välj mellan en längre och snabbare vandring till Härmanö Huvud på cirka 6 timmar eller en kortare vandring över ängarna till Härmanös västsida som tar drygt 4 timmar. Turen på västsidan är delvis lämplig för barnvagn eller rullstol. Bitvis krävande terräng. Ta med matsäck och tänk på bra skor.
    Guider är Gunilla Olander tel. 0730-22 47 98 och Berth Kullholm tel. 0703-33 61 14. Personfärja 381 avgår från Tuvesvik via Gullholmen Hamnen till Piren vid Gullholmsbaden.
    Tid: söndagen 7/8 ca kl.11:30 – ca 16 eller 11.30 – ca 17.30
    Plats: Samling på Piren vid Gullholmsbaden ca 11.30. Vi inväntar lämplig färja.
    För tidtabell se www.vasttrafik.se. För mer information se www.Vastkuststiftelsen.se

• Vandring till Skålldalen och Härmanö Huvud
    Skålldalen är en bördig, tidigare odlad och bebodd dalgång på södra Härmanö med omväxlande natur från strand till skog. Röjningar och ljungbränning inom GRACE-projektet har öppnat upplandskapet för ökad mångfald. I sydväst ligger Skållehus med rester av en bosättning från 1500-1700 talen. Utsikten från Härmanö Huvud är storslagen. Möjlighet till bad. Ta med matsäck.
    Föranmälan till guiden Gunilla Olander 073-0224798 senast 6 augusti.
    Tid: Tisdagen den 9/8 kl 11.00 – 17.00
    Plats: Samling på Tuvesvik kl. 11.00 för båtresa med chartrad båt till södra Härmanö. Båtkostnad tur och retur 150 kr per person.
    Du kan även möta vid Granvik, Skålldalens sydstrand kl 11.30

• Vattenundersökningar  med Molekylverkstan.
    Vi undersöker vattnet och havsmiljön. Prova på olika experiment med havsvatten! Laborationer som passar hela familjen. Havets miljö. Drop in!
    Tid: Onsdag 10/8 kl 11.00 – 14.00
    Plats: Gullholmsgården

• Fisketur / sälsafari med M/S Trece
    Turen går insidan i stora farleden till Käringön och rundar Måseskär. Vi hoppas få se några sälar och diskuterar skeppsvrak och deras påverkan på miljön. Om vädret tillåter går vi utsidan av Härmanö tillbaka.
    Kläder efter väder och matsäck. Föranmälan till 0730-22 47 98 senast måndag 8 augusti.
    Tid: Torsdag 11 augusti kl 14.00 – ca kl 16. Turen ställs in vid hårda vindar eller kraftigt regn.
    Plats: Bryggan vid affären på Gullholmen

Kontakta gärna Gunilla Olander (tel 0730-224798) för mer information

Läs mer på www.vasterhavsveckan.se eller ta del av hela programmet i bifogade fil: Program-Västerhavsveckan-2015
Orust börjar på s. 18 med Måseskär och Käringön.

Västerhavsveckan - Gunilla Olander 600x